4 december, 2024

Valodds

Oberoende nyheter och odds på politik

Småföretag drabbas hårt av coronakrisen – 3 av 4 svenskar stödhandlar lokalt

Svenska småföretag har det tufft i pandemin

Svenska småföretag drabbas hårt av coronakrisen – och svenska folket oroar sig för att de ska gå omkull utan stöd. Nästan två tredjedelar av svenskarna är oroliga för att deras lokala företagare ska gå omkull.

En ny undersökning från Ipsos, gjord på uppdrag av betalnätverket Visa, visar att 3 av 4 svenskar stödhandlat hos småföretagare under pandemin.

– Var du handlar spelar mer roll än någonsin just nu. Vi ser tydligt att svenskarna känner väldigt mycket för sin lokala restaurang, cykelbutiken runt hörnet eller klädbutiken i centrum. En stor majoritet av svenskarna har ansträngt sig för att stödhandla hos småföretag under pandemin, säger Riikka Salminen, Sverigechef på Visa.

Många uppger att de mår bra av att handla lokalt

Ipsos har på uppdrag av betalföretaget undersökt allmänhetens inställning till småföretagare, med särskilt fokus på coronapandemins påverkan. Av undersökningen framkom bland annat att:

  • 65 procent är oroliga för att småföretag inte kommer att överleva utan stöd från lokalsamhället
  • 75 procent har valt att aktivt stötta småföretagare under coronapandemin
  • 84 procent tror att småföretagare är viktiga för återhämtningen av svensk ekonomi
  • 50 procent uppger att de mår bättre av att handla av småföretagare

Av undersökningen framkommer också att nära hälften (44%) har spenderat mer pengar hos småföretagare under pandemin än innan. Så mycket som 35% av befolkningen planerar att spendera ännu mer hos småföretagare även efter pandemin.

Svenska småföretag har det tufft

Visa är ett av världens ledande betalningsnätverk och har till följd av coronapandemin haft dialog med flera handlare och småföretagare kring situationen just nu.

– Småföretagen i Sverige har det tufft. Trots stöd från staten får vi signaler från flera håll att det inte räcker. Därför är stödåtgärder som var och en av oss kan göra, till exempel att välja den lokala butikens e-handel framför den stora kedjans, och därigenom stötta återhämtningen av svensk ekonomi otroligt viktiga, avslutar Riikka Salminen, Sverigechef på Visa.

Så gjordes undersökningen

Undersökningen är genomförd av Ipsos som en enkätundersökning i en riksrepresentativ webbpanel i Sverige och Danmark. Resultaten är sedan viktade på kön, ålder och geografi för att säkerställa representativitet i respektive land.

Sammanlagt genomfördes 2009 intervjuer mellan 10-17 december med 1005 respondenter i Sverige och 1004 i Danmark. Du kan ladda ner undersökningen i sin helhet från Visa Sveriges pressrum eller direkt via knappen nedan.

© Valodds.se | Newsphere by AF themes.